GMK Årsmöte 2024

Möte med magi

Den 5 februari samlades vi på Teater Buratino för årsmöte. Tjugotvå medlemmar var på plats och några följde mötet via nätet.

Årsmötet blev också en fin, minnes- och hyllningkväll till vår hedersmedlem Carl-Johan Ericsson, mer känd som Dusenberg
Han avled förra året 87 år gammal och hade varit medlem sedan 1970. Mycket uppskattad för sin humor och mentalmagi.

Årsmötet livesändes

Årsmötet inleddes med en tyst minut för att hedra och minnas Dusenberg, ett själsligt ljus tändes för honom i våra sinnen. Minnet av Dusenberg gjorde sig påmint hela kvällen genom framförda akter, personliga minnen och exempel på hans fina humor både verbalt och skriftligt.

På mötet i mars kommer kvarvarande föremål som Dusenbergs släktingar donerat till klubben att auktioneras ut. Ett stort tack till hela familjen för donationen till GMK och Sveriges Trollerimuseum. I september blir det Dusenberg Tribute, då det ges möjlighet att visa akter inköpta vid Dusenbergsauktionerna.

Nils Olof och Anders

Ett unikt exemplar av Tricks visades upp ”Tricks Dusenberg Special från 1993, nr 178, då Max Milton intervjuar Dusenberg. En del av Dusenbergs böcker, filmer och skrifter finns numera i biblioteket att lånas eller läsas på plats.

Vår ordförande Martin Roswall förklarade sedan årsmötet öppnat och Nils Olof Karlsson valdes till mötesordförande. En uppgift han även i år skötte med bravur. Dusenberg, kunnig i det grekiska, hade kanske uttryckt det som att ”Nils-Olof likt Odysseus styrde årsmötet stadigt mot Ithaka utan några irrfärder”. Vid sin sida hade han Anders Sylvan som sekreterare.

Felix Fallkvist

Styrelsevalet var ett ”carry-over”, då samma personer som 2023 ingår i styrelsen. Dock med ett välkommet tillskott att styrelsen utökas med suppleanten Vargman Bjärsborn.

Luna Jarju erbjöd sig att vid behov hjälpa till på olika sätt och det fanns direkt behov i köket hos Joakim Keskinen denna afton.

Martin läste upp verksamhetsberättelsen , som vittnade om ett mycket aktivt 2023.

Kassörens årsberättelse visade på att beslutet kunde tas om att årsavgiften på 400:- blir oförändrad 2025.

Dan Regnander

Oliver Häggblom och Torbjörn Lindblad fortsätter som valberedare.
Fortsätter gör också revisorn Nils-Olof Karlsson och revisorssuppleanter Håkan Fleicher.

Styrelsen beviljades även detta år ansvarsfrihet.
I en rapport från styrelsen sonderade Martin intresset av att istället för sommarfesten ordna en gemensam resa till Sveriges Trollerimuseum i juni. En majoritet tillstyrkte förslaget.

Två seminarier förhandsannonserades: David Persson kommer till klubbmötet i april och Mark Shortland i oktober.

Leif förhörde sig om intresset att vid majmötet antingen ordna en Magic Review av några inköpta trick eller ordna ”Magiska klubben” med gäster. Intresset var störst för den populära klubben där alla får vara med och trolla.

Martin Rosvall får GMK medalj

Under övriga frågor efterlyste Dan Regnander möjligheter att få feedback på sin akt i entrickstävligen mer än en placering 1-4. I anslutning till detta föreslog Lars Rapp en översyn av att öka antalet tävlande i tävlingen och möjligheten att föranmäla sig. Den nya styrelsen tog sig an frågorna för vidare behandling.

Felix Fallkvist har haft kontakt med Plikta i Slottskogen, som bedriver verksamhet för barn i åldern 9-14 år för att se om GMK och Plikta kan samarbeta på något sätt som att ordna en trolleriskola. Styrelsen konkretiserar ett förslag till Plikta.

Martin Bernander trollar in

Leif Densloe visade upp föreningens medalj i nytt utförande. Denna medalj fäste Leif sedan på Martins bröst, som tack för att han nu sammanlagt i tio år varit klubbens ordförande. Gåvan uppskattades mycket av Martin, då han sa sig älska medaljer.

Därefter avslutades årsmötet och alla såg fram emot ett nytt magiskt år tillsammans.

Martin hälsar Martin välkommen

Sedan blev det en högtidsstund då Martin Bernander trollade in och ett valt kort slutligen uppenbarade sig i Martins egen telefon. Kort därefter satt en klubbnål på Martins bröst och han önskades varmt välkommen som medlem i GMK.

Magisk fikapaus

Som reklam för Dusenberg Tribute i september framförde Fredrik Löf ett galgtrick bakom ryggen ur en Dusenbergsk fyndpåse. Medverkade gjorde en frivillig, som inte haft malaria. (Klassiskt Dusenbergskämt)

Thorbjörn Lindblad fick den valda siffran 153 att summeras på alla håll i en magisk fyrkant. Inte nog med det, så kunde en icke vald siffra summeras kors och tvärs och hur som även på skivan vändes upp och ner.

Torbjörn Lindblad

Lars Rapp visade upp en boll och en lite semipermeabel bägare, som gjorde att bollen kunde röras sig mellan fickorna, i, ur och under bägaren för att slutligen bli en golfboll.

Felix Fallkvist lät tre medlemmar ta rollerna som kung, soldat och bonde för att sedan fajtas med en sten, sax och påse. Felix förutspådde stående frånvänd hur fajten gick, även när kombattanterna bytte vapen sinsemellan.

Lars Rapp

Jonas Schöneman gjorde ett av Dusenberg experiment, där hälften av korten hade en blå baksidan och de önskade korten dök upp helt vita bland de blå.

Även Martin gjorde ett sifferexperiment, där siffror valdes och kringliggande siffror ströks, tills det blev som Martin redan från början hade bestämt.

Oliver gör experiment

Oliver Häggblom hade förmånen att få ha Dusenberg som vän och mentor visade ett trick, som Dusenberg mejlat honom för fem år sedan. Kvällen hade nu hunnit bli sen och jag minns bara att tricket var bra och att kortasken var grön.

Kul att se mycket trolleri på klubben. Nu är det bara att se fram emot nästa klubbmöte i mars med den fina auktionen. Martin rekommenderade alla att länsa spargrisar och ta banklån

Text: Christer Wilén. Foto: Christer Wilén och Benjamin Pettersson.

GMK styrelse 2024

ORDFÖRANDE Martin Rosvall